Deti, ktoré nedostávajú domáce úlohy
Podmienkou takéhoto rozhodnutia je, že matka alebo otec majú potrebné vysokoškolské vzdelanie a dieťa absolvuje dvakrát ročne preskúšanie, či zvláda učivo príslušného ročníka základnej školy. Ak sa vyskytnú problémy, škola môže navrhnúť ukončenie domáceho vzdelávania.
Častokrát sa tak rodičia rozhodnú, pretože sa im dieťa zdá nesmelé a nezrelé. Chcú ho sami pripraviť na prvé prvé facky od života. Iní rodičia – pedagógovia by radi vyskúšali nové trendy napr. vzdelávanie detí v duchu waldorfskej pedagogiky, ktorá učebný plán prispôsobuje postupne sa rozvíjajúcim schopnostiam detí. Takéto alternatívne vzdelávanie však nie je prístupné v menších mestách, ani na vidieku a rodičia nechcú voziť deti desiatky kilometrov do školy.
Niektorí rodičia nechcú dávať svoje deti do zaplnených tried klasických základných škôl. Dôvodom k takému rozhodnutiu môže byť aj to, že dieťa potrebuje individuálny vzdelávací plán. Iným deťom nevyhovuje prostredie, kde sa známkuje, súťaží na rýchlosť a presnosť už od prvej triedy.
Domáce vzdelávanie má svojich zástancov i odporcov
Domáce vzdelávanie má svojich priaznivcov aj odporcov. Ani odborníci naň nemajú jednoznačný názor. Stúpenci argumentujú napríklad tým, že domáce vzdelávanie je veľmi efektívnou formou výučby, pretože sa môže postupovať pre žiaka optimálnym tempom a môžu sa využívať pre žiaka optimálne pedagogické metódy.
Odporcovia sa najčastejšie obávajú nedostatočnej socializácie doma vzdelávaných detí. Problémom je i domáce vzdelávanie detí na druhom stupni základnej školy. Odborníci zaujímajú rezervovaný postoj. Väčšina z nich sa domnieva, že ak by sme domáce vzdelávanie v rámci druhého stupňa zaviedli v nejakej väčšej miere a bez náležitého sledovania kvality, mohlo by to viac uškodiť ako priniesť úžitok.